3 februari: Deze maand komt een droom van ons uit... we vliegen naar Florida. Dit kon nooit zonder erelid Ans, die ons aanbiedt onze B&B en fantastische gids te zijn. Onze eerste stop is bij de tentoonstelling van Andrew Sovjani in het Southeast Museum of Photography. Niet alleen zijn zijn foto's bijzonder om te bekijken, maar er zijn ook twee installaties gebouwd, waarmee de bezoekers interactief aan de slag kunnen. Heel toevallig is onze maandopdracht "boeken" dus meer van de foto's die we daar gemaakt hebben vind je bij onze 2024 challenges terug...

3 februari: Tegenover het museum staat het Student Center van het Daytona State College. Het gebouw met een bijzondere architectuur konden we ook van binnen op ons gemakje bekijken en vastleggen.

3 februari: De tweede stop maken we bij de Embry-Riddle Aeronautical University, waar we verrast worden door het feit dat het "Parents Day" is. Nadeel: het is een 'beetje' druk, maar groot voordeel: alle gebouwen zijn vrij toegankelijk... Wat een genot!

3 februari: Na een uiterst smakelijke en gezellige maaltijd bij de Bahama Breeze in Daytona Beach gaan we gretig in op de vraag van Ans of we - nu het donker is geworden - nog willen terugkeren naar het terrein van de universiteit...

4 februari: De eerste stop van de dag is bij het Ponce Inlet Light Station & Museum. We beklimmen de 203 treden in de vuurtoren en waaien bijna uit onze verschoning als we eenmaal boven het uitzicht bewonderen. Weer beneden vergapen we ons aan de oude Fresnel lenzen en de oude, originele gebouwen.

4 februari: Tussenstop onder de Veterans Memorial Bridge, een van de bruggen over de Halifax River. O.a. een "little blue heron" (kleine blauwe reiger) en een "snowy egret" (kleine zilverreiger) zoeken er het gezelschap op van de verschillende vissers die op de pier hun maaltje regelen.

4 februari: Voor de laatste stop van de dag neemt Ans ons mee naar "World's Most Famous Beach". Ook hier veel vogels, maar óók strakke architectuur en - ondanks de bijna Nederlandse termperaturen - enthousiaste badgasten. Een erg leuke afsluiting van de dag.

5 februari: Vandaag staat een bezoek aan St. Augustine op het programma. Deze plaats werd in 1565 opgericht en is de oudste continu bewoonde Europees gestichte plaats in de VS (bron: Wikipedia). De lucht is vandaag niet erg fotogeniek, maar de bestemming des te meer: we bekijken o.a. het Castillo de San Marcos en de Leeuwenbrug en wandelen op het gemakje door de oude straatjes langs de oude koloniale huizen met traditionele luiken en veranda's met daarop schommelstoelen.

5 februari: Na de lunch bij Columbia Restaurant brengen we nog een bezoek aan het Flagler College, dat in een prachtig pand is gevestigd. Een rondleiding zit er deze keer niet in, maar een beetje rondstruinen in de tuinen en de centrale hal levert al mooie plaatjes op.

6 februari: Dag 5 alweer... Ans rijdt ons naar de Orlando Wetlands in Christmas, waar we kennismaken met een aantal leden van de Casements Camera Club, die vandaag samen met ons op fieldtrip gaan. Orlando Wetlands is een kunstmatig gemaakt waterrijk gebied bedoeld om afvalwater te zuiveren. In het gebied huizen otters, herten, slangen, schildpadden, alligatoren en meer dan 220 vogelsoorten (volgens de eigen folder). Na een lekkere wandeling over de Cypress Boardwalk en een klimmetje naar de top van de Oyler Overlook werden we getrakteerd op een lunch in de buitenlucht. Reuze gezellig!

7 februari: Met de Sunrail rijden we van DeBary naar Orlando, waar een wandeling door oude en nieuwe architectuur ons naar Lake Eola brengt.

7 februari: Orlando leent zich uiteraard ook voor een beetje straatfotografie...

7 februari: Op, rond en in Lake Eola valt ook genoeg te fotograferen. We lopen er langs de oever tegen de klok in helemaal omheen en zien vogels van allerlei pluimage (o.a. de witte Ibis en zwarte, witte en waterfiets zwanen), waterschildpadjes, kunstwerken, weerspiegelingen in het water en in de puien van de omliggende gebouwen, kortom te veel om op te noemen...

8 februari: We beginnen deze zeer afwisselende dag in het "De Leon Springs State Park". We wandelen een stukje, bekijken "Methusalem", een meer dan 600 jaar oude cypres, bewonderen een zwemster in het water van de Springs en melden ons dan bij de Old Sugar Mill Pancake House, waar we onze lunch zelf bereiden... Mmmm. Om de overtollige calorieën te verbranden besluiten vier van ons dat we het park niet kunnen verlaten zonder een tochtje op een waterfiets. Nadat we alle vier een (toepasselijke) bootlading aan formulieren hebben ondertekend kunnen we een halfuurtje ronddobberen op het water. We zien weer veel vogels en ontwaren zelfs een alligator. Gelukkig kwam deze niet dichtbij.

8 februari: Rond een uur of drie vertrekken we naar onze volgende bestemming. Onderweg rijden we langs een zee van oranje en roze en roepen zo enthousiast dat Ans de auto spontaan in de berm parkeert en ons laat uitstappen. Het vastleggen van de sinaasappelboomgaard blijkt nog een hele uitdaging...

8 februari: Ans heeft voor ons een "Meet and Greet" met de oud-deelnemers aan de Nederland reizen georganiseerd en daarvoor kan uiteraard geen betere plek zijn dan "The Casements", het gebouw waar alle vergaderingen van Ans' fotoclub plaatsvinden. We hebben tijd om het gehele gebouw (dat overigens de winterresidentie van oliemagnaat John D. Rockefeller was) en de tuin er omheen te bekijken voordat we worden getrakteerd op twee diavoorstellingen samengesteld uit de foto's die de deelnemers alweer zeven jaar geleden hebben gemaakt.

8 februari: En nóg zijn we niet klaar voor vandaag... Na een gezamenlijke maaltijd bij Lulu's rijden we naar het strand, waar we worden opgewacht door weer andere leden van de Casements Camera Club. Zij doen graag mee bij deze extra fieldtrip: Ans verzorgt met behulp van allerlei 'props' verschillende lichtpatronen. Zo'n eerste keer is het goed nadenken over de techniek... "learning all the time !". Het is knap frisjes zo aan de oceaan, dus we vinden het niet heel erg dat Ans, verkleumd en wel, er na een ruim uur mee stopt. Wát een leuke ervaring!

9 februari: Deze ochtend doen we het even rustig aan en verkennen de omgeving. We wandelen door Sleepy Hollow en Woodlake naar het nabijgelegen Buschman Park. Hoewel we toch al een poosje in Florida zijn en al heel wat hebben gezien ervaren we nu nóg sterker het "we zijn in Amerika" gevoel. De vele vrijstaande huizen in de wijdse straten geflankeerd door palmbomen, zelfs de postbussen doen ons denken aan scenes uit bijvoorbeeld 'Desperate Housewives'. Dus hoewel we geen van allen onze camera meenamen kwamen we toch met aardig wat plaatjes thuis (lang leve onze mobieltjes).

9 februari: Omdat we 's middags een outlet mall willen bezoeken heeft Ans een leuke lunch gelegenheid in de buurt op het oog. Normaal gesproken plaatsen we geen foto's van onze lunch, maar deze was wel heel bijzonder ... Meerdere foto's van Monique, die van ons de meeste details heeft vastgelegd. Kijk ook op https://fordsgarageusa.com/our-story voor meer uitleg over hoe de samenwerking met Ford is tot stand gekomen.

9 februari: En dan is het zover... de laatste 'photo op'. Ans stuurt er letterlijk en figuurlijk op aan dat we in het gouden uurtje arriveren bij een houten voetgangersbrug over Highway 100. Zij parkeert de auto in de berm en een van ons loopt in opperste verwarring het pad af. De rest had tijdens het etentje met de clubleden per ongeluk al een sneak peak gekregen en waren vol verwachting. Sneak peak of niet: de brug met ondergaande zon teleurstelde niet. Geef ons lijnenspel en we zijn niet weg te slaan. Geweldig Ans! Goed bedacht! Dank voor deze en alle andere fantastische excursiedoelen.

23 maart: We starten vandaag in de entree van een metrostation aan het Kruisplein, waar we Marieke Struijk otmoeten. Zij is een kennis van Jannie en stelt i.s.m. de Gemeente Rotterdam 10 van haar foto's tentoon 'Onder de Oppervlakte'. Wij wandelen, gericht op straat- en archtectuurfotografie, daarna dwars door Rotterdam van het Centraal Station, via de gele Luchtsingel, langs de Hofbogen naar het oude station Bergweg, waar we vooruitlopend op de alweer 22e verjaardag van onze club een gebakje eten. Dan trekken we via de Coolsingel naar stion Blaak om daar het fotograferen voor deze dag te beëindigen.

13 april: Tiengemeten stond al jaren op ons wensenlijstje, maar viel in de praktijk een beetje tegen of beter gezegd: het viel ons niet mee om geinspireerd te raken. Waren de verwachtingen te hoog gespannen? Het weer werkte mee, maar landschapsfotografie is een vak apart zullen we maar zeggen. Ach, volgende keer beter zullen ew maar zeggen...

18 mei: Tijd voor een beetje macro fotografie... gewapend met onze "geliefde" statieven brengen we een bezoek aan Hortus Nijmegen. "Flora" vastleggen is het idee, maar als je met je neus (lees: "lens") lekker dicht op dat onderwerp ziet gaat er weer een andere wereld voor je open.

22 juni: Éindelijk was er tijd en gelegenheid om de beroemde rijen in zee stekende paaltjes in Zoutelande vast te leggen. Het is een stukje rijden, maar dan heb je ook wat. Onderweg maakten we een tussenstop in Oostkapelle, waar rijen met gekleurde strandhuisjes onze aandacht vroegen. Helaas hebben de foto's daarvan de strenge jurering niet doorstaan :-) Groot was de hilariteit toen we ontdekten dat óók op Zoutelande rijen met gekleurde strandhuisjes staan.